Sök:

Sökresultat:

328 Uppsatser om Interaktiv lärandemiljö - Sida 1 av 22

?Interaktiv video ? ett bÀttre inlÀrningssÀtt!?

Uppsatsen handlar om interaktiv video och om det Àr ett bÀttre inlÀrningssÀtt Àn traditionell utbildning. Max Hamburgerrestauranger anvÀndes i arbetet som ett praktiskt exempel och dom anstÀllda har fÄtt agera som respondentgrupp för testning av sekvenser av interaktiv videoutbildning. Syftet var att undersöka om interaktiv videoutbildning Àr ett bÀttre inlÀrningssÀtt. Om sÄ Àr fallet varför? Uppsatsen bygger pÄ kvalitativ metod.

IckelinjÀr ljuddesign : Realtids-processering av ljud i dataspel

Dataspel Àr en interaktiv och icke-linjÀr mediaform, men hur appliceras detta pÄ dess ljudlÀggning?Denna uppsats behandlar tekniken bakom en interaktiv ljuddesign i moderna dataspel. För att besvara hur denna anvÀnds genomförs en studie av de vanligaste sÀtten att processa ljud i realtid, samt en analys av hur detta appliceras i tvÄ moderna dataspel.Studien visar pÄ att realtids-processering av ljud i dataspel vanligen anvÀnds för att simulera verklighetens ljudfenomen, ge spelaren interaktiv information och respons samt spara utrymme, motverka en repetitiv ljudbild och underlÀtta arbetet för ljuddesignern..

Den digitala generationens anvÀndande av interaktiv skrivtavla pÄ matematiklektioner i grundskolans tidiga Är

Syftet med detta utvecklingsarbete Àr att ta reda pÄ hur lÀrare och elever igrundskolans tidiga Är kan arbeta med en interaktiv skrivtavla pÄ matematiklektioner samt hur en lÀrare kan bygga upp dess innehÄll. Tanken har ocksÄ varit den att bidra med att hjÀlpa en klass att komma igÄng att anvÀnda den interaktiva skrivtavlan i sin matematikundervisning. Denna studie bygger pÄ en kvalitativ undersökning. Det Àr ingen generell undersökning utan jag har valt att undersöka tvÄ grundskolors erfarenheter. I undersökningen framkommer det bland annat att den interaktiva skrivtavlan i matematikundervisningen frÀmjar mycket lÀrares och elevernas utvecklings- och undervisningsprocesser.

Interaktiv instruktionsbok : med Cult3D-objekt

Detta examensarbete Àr gjort Ät ingenjörsfirman Navo AB i Karlstad. Syftet med arbetet Àr att förvandla och Äterskapa en befintlig instruktionsbok i pappersform till en komplett interaktiv presentation med 3D-animationer skapade i Cult3D. En metodik för att skapa instruktions-boken ska utarbetas, samt utreda vilka möjligheter Cult3D har för arbetet. Det mesta av materialet Àr hÀmtat frÄn elektroniska kÀllor. Rapporten delas in i tvÄ delar: en teoridel och en utförandedel.

Interaktiv 3d-grafik : utveckling av en 3d-applikation för Internet

Interaktiv 3d-grafik Àr ett omrÄde som i dagslÀget genomgÄr stora förÀndringar med stÀndigt ökad efterfrÄgan. Tack vare förbÀttrad mjuk- och hÄrdvara gÄr det idag att Ästadkomma saker som bara för ett par Är sedan var fiktion. Syftet med rapporten Àr att dokumentera dessa möjligheter genom att undersöka grunderna för hantering och manipulering av 3d-modeller i programvaran Macromedia Director 8.5, samt implementera denna kunskap i en interaktiv 3d- applikation. 3d-grafik som anvÀnds i Director Àr polygonbaserad och renderas i realtid pÄ anvÀndarens dator. Moduleringen av 3d-grafiken kan utföras pÄ tvÄ sÀtt, antingen i programmeringssprÄket Lingo eller via fristÄende program.

Interaktion, reflektion och upplevelse : En studie av vad god kvalitet inom interaktiv konst innebÀr enligt konstnÀrer verksamma i Estland

Interaktiv konst Àr ett samlingsbegrepp för konstverk som Àr datorbaserade och dÀr en interaktion Àger rum mellan systemet och dess anvÀndare. OmrÄdet har beröringspunkter med interaktionsdesign bland annat betrÀffande utformandet av grÀnssnitt. Inom interaktionsdesign finns formulerade kvalitetskriterier, men motsvarande saknas inom interaktiv konst. SÄdana kriterier kan pÄ sikt leda till att utbildning och arbetsmetoder utvecklas och förbÀttras. Syftet med denna studie var att undersöka vad som kÀnnetecknar god kvalitet inom interaktiv konst enligt konstnÀrer verksamma i Estland.

Nike Retail Tour iBook : Interaktiv e-boksdesign med Apple iBooks Author

Denna rapport redovisar utvecklingen av en interaktiv e-bok med Apples program iBooks Author. E-boken, omna?mnd som Retail Tour iBook, a?r avsedd fo?r anva?ndande pa? Apples iPads och har skapats pa? uppdrag av fo?retaget River Cresco AB fo?r deras kund Nike. Den interaktiva e-boken besta?lldes av Nike fo?r att anva?ndas vid ett a?terkommande internt mo?te som behandlar a?terfo?rsa?ljningen av Nike-produkter i Stockholm.

Realistisk interaktiv miljö

Denna rapport Àr en del av ett 10 poÀngs examensarbete och Àr en avslutning pÄ en kandidatutbildning i datorgrafik med inriktning mot realistisk och interaktiv miljö för datorspel. Examensarbetet har utförts inom "Foreign Ground" - ett projekt vars syfte Àr att utveckla en ny typ av dialogbaserat datorspel som ska anvÀndas för beslutstrÀning i framtida fredsbevarande utlandsoperationer..

Interaktiv skrivtavla i undervisning : En multimodal fallstudie av en lÀrares anvÀndning av interaktiv skrivtavla i lÀs- och skrivundervisning

The aim of the study is to investigate how a teacher uses multimodal resources with an interactive whiteboard while teaching reading and writing. The aim is also to investigate what view the teacher has on using an interactive whiteboard while teaching reading and writing. Video-recorded observations and audio-recorded interviews are the methods used to collect data. The analysis was performed from a multimodal perspective and is also inspired by interaction analysis. The result of the analysis showed that the teacher uses several multimodal sign systems in combination with those found on the interactive whiteboard.

"Eleverna försvinner i mÀngden" : En jÀmförande studie av interaktiv och linjÀr dokumentÀr

Uppsatsen Àr en jÀmförande studie av interaktiv och linjÀr dokumentÀr. Vad Àr det bÀsta med att vara lÀrare? Vad finns det för problematik i dagens skolpolitik? Detta Àr nÄgra av de frÄgor som tas upp i dokumentÀrerna. Syftet med projektet Àr att söka svar pÄ hur upplevelsen av lÀrarnas situation skiljer sig om interaktiv dokumentÀr stÀlls mot linjÀr dokumentÀr. VerklighetsÄtergivning blir ett centralt begrepp, hur kan jag som filmare Äterge och förmedla nÄgons verklighet? För att förstÄ nya mediers möjligheter blickar uppsatsen bÄde framÄt och bakÄt pÄ den utveckling som lett fram till dagens tekniska framsteg.

Konsumentens upplevelse av interaktiv reklam

Tidigare studier pÄvisar att dagens marknadsföring inte Àr lika effektiv som förr, och behöver dÀrmed nyanseras. Marknadsförare Àr pÄ stÀndig jakt efter nya effektiva sÀtt att förmedla sina budskap pÄ. En av dessa nya fenomen Àr interaktiv reklam. Interaktiv reklam Àr ett innovativt verktyg, som Ànnu inte slagit rötter i medielandskapet och Àr dÀrmed ett fenomen som bör undersökas djupsinnigare. Syftet med denna studie Àr att förstÄ och undersöka fenomenet interaktiv reklam.

i”TV Interaktiv mikro-TV : En undersökning om ett framtida anvÀndningsomrÄde för mobiler

Interaktiv mikro-TV (i”TV) handlar om att utnyttja kameran i en mobiltelefon för att kommunicera, informera och/eller underhÄlla. I den hÀr uppsatsen uttrycks visionen att varje individ i framtiden skulle bÀra runt pÄ en nÀstan komplett sÀndningsbuss i fickan i form av en mobiltelefon. Interaktivitet uppstÄr genom möjligheten att koppla samman flera anvÀndares sÀndningar, dÀr de deltagande personerna kan pÄverka det som sÀnds. Det erbjuds ocksÄ interaktivitet för tittarna som kan vÀlja vilken sÀndning de vill följa.Flera olika scenarier beskrivs för att visa hur anvÀndandet skulle se ut och för att tÀnka sig in i situationer dÀr en individ skulle ha en vilja och ett behov av att anvÀnda en sÄdan teknologi. Med hjÀlp av de hÀr scenarierna har jag tagit fram förslag till olika grÀnssnitt och funktioner som alla har en praktisk nytta.

See you, feel you, hear you ... : tre möbler för offentlig miljö

I detta magisterarbete vid Institutionen för Inredningsarkitektur och Möbeldesign pÄ Konstfack, Stockholm studerar Maria Olsson mÀnskliga relationer i offentliga rum. Genom att formge nÄgra möbler försöker hon provocera fram en kommunikation mellan individer. MÄlet Àr att överraska anvÀndaren med en interaktiv reaktion i det formgivna objektet och skapa ett möte. Som en förlÀngning av mötet gör hon ett försök att starta en integrationsprocess..

Studie av 3d-visualiserad interaktiv monteringsanvisning : För pulsgivare

I den hÀr rapporten redogör jag för framstÀllandet av en 3d-visualiserad interaktiv monteringsanvisning till företaget Leine & Linde i StrÀngnÀs (hÀr efter 3d-anvisning). Företaget tillverkar pulsgivare som anvÀnds till att mÀta rotationshastighet och vinklar pÄ axlar i rörelse.Tidigare var det möjligt för företaget att ge direktsupport till kunderna via telefon, men eftersom företaget expanderar sÄ ökar Àven antalet supportÀrenden. DÀrför var behovet stort av tydliga monteringsanvisningar för att avlasta de ingenjörer som stod för supporten.Jag har med hjÀlp av intervjuer undersökt vilka moment i monteringen som Àr kritiska för produktens funktion samt har hög felprocent hos företagets kunder. DÀrefter har jag tillverkat en 3d visualiserad interaktiv monteringsanvisning som utprovats i jÀmförelse med företagets befintliga pappersmanual.Arbetet ska inte ses som en generell undersökning av 3d-anvisningar, utan som specifik för montering av Leine & Lindes pulsgivare.Resultatet pekar pÄ en viss tidsvinst samt en ökad formförstÄelse och positiv upplevelse för mÄlgruppen..

Lola Àr din vÀn : En studie i möjliga interaktiva filmberÀttelser med Lola Rennt i fokus

Uppsatsens syfte Àr att utreda huruvida ett visst mÄtt av interaktivitet Àr möjlig inom ramen för en films berÀttarstruktur. Med andra ord söker den visa om en tittare kan vara delaktig i filmens handlingsförlopp genom att aktivt pÄverka det. För uppsatsens syfte anvÀnds filmen Lola Rennt (Spring Lola, Tom Tykwer, 1998) som en teoretisk försökskanin. Genom analys av filmens berÀttarstruktur och diverse tidigare forskning, fallstudium inom interaktiv film, samt relevanta bitar ur de Narratologiska (berÀttarforskning) och Ludologiska (spelforskning) skolorna Àmnas det finna svar pÄ hur ett interaktivt filmnarrativ kan se ut, samt hur det skulle pÄverka tittarens relation gentemot filmens karaktÀrer och handling..

1 NĂ€sta sida ->